Apuväline, orjuuttaja vai kurjuuttaja?

Yrittäjälle sosiaalinen media tarjoaa uskomattoman helpon ja halvan tavan tuoda potentiaalisten asiakkaiden eteen yrityksen tarjoamat palvelut sekä nopean ja näppärän keinon pitää yhteyttä asiakkaisiin. Verkko on pullollaan someoppaita siitä millä tavoin erilaisia alustoja kannattaa käyttää, minkälaisilla mainoksilla saa todennäköisimmin uusia asiakkaita sekä mitkä päivitykset taas on kohdistettu jo olemassa oleville asiakkaille. Koskaan aiemmin kenellekään ei ole ollut näin vaivatonta saada selville mitä kaikkea on tarjolla omassa kaupungissa. Eikä koskaan aiemmin ole ollut mahdollista tiedottaa näin nopeasti omasta itsestä, yrityksestä, tapahtumista ja palveluista.

Aivan toinen seikka onkin sitten se miten asiakas löytää suuren tarjonnan joukosta juuri sen palvelun tai tuotteen mitä on etsimässä sekä se miten yrittäjä tavoittaa ne asiakkaat joille tarjolla oleva palvelu on sopivin. Mutta koska bloggaukseni ei tällä kertaa käsittele sitä miten oman yrityksen kutsuhuudon saisi kuulumaan toisten yritysten joukosta niille jotka ovat vailla sitä mitä yritys tarjoaa, oletetaan että sekä sinun yrityksesi että minun yritykseni tavoitettavuus, kuuluvuus ja tunnettavuus ovat suorastaan priimakunnossa.

Insta päivitetty ihan justiinsa, face pari päivää sitten, nettisivuilla tiedot ajan tasalla ja kaikki tärkeä koottuna, google plussassa käymisestä on... vähän aikaa, samoin pinterestin käytöstä, mutta ei nämä silti ihan kuolleilta paikolta näytä, youtubeen viikko-pari sitten laitettu jotain ja blogikirjoitusta pukkaa taas. Kaikki siis hyvin. Ne mitkä on jääneet vähemmälle käytölle saa sellaisina ollakin.

Eli nyt kun oikoteitä ja aasinsiltoja pisin pääsimme siihen johtopäätökseen että päivityksiä internettiin syntyy riittävästi, kyselyjä puhelimitse ja s-postilla tulee mukavasti, alkaakin heti jo hieman mietityttämään asian toinen puoli. Koskaan aiemmin ihmisillä ei ole siis ollut yhtä helppoa saada selville mitähän sitä oikein tekisi vapaa-aikanaan tai mistä löytyisi liikuttaja silloin kun on liikuttamista kaipaava olo. Ja koskaan aiemmin yrittäjän ei ole tarvinnut kertoa samaa asiaa näin monen eri median tai tahon kautta ihmisille joilla kaikilla on vapaus valita mitä kautta ottavat tietoa vastaan. Sanallisesti tunnilla, flyerina, puhelimitse, s-postilla, nettisivujen kautta tai valitsemansa somealustan kautta.

Kyse ei ole siitä että asiakkaat tai heille tiedottaminen olisi yrittäjälle rasite, vaan kyse on siitä että someen laadukkaiden päivitysten tuottamisen lisäksi pitää hallita myös someen käyttämää aikaa. Kuinka monta kertaa päivässä tarkistat fb:n, instagramin tai sähköpostit? Kuinka monta kertaa puhelimesi ääntelee snapchatin, twitterin tai whatsappin vuoksi? Ja kuinka nopeasti tarkistat puhelimesi jos se hälyttää? Hallitseeko älypuhelimesi sinua vai sinä älypuhelintasi? Jos et tee somepäivitystä tekemisestäsi, oletko silloin tehnytkään itseasiassa mitään?

On uskomatonta kuinka paljon eri somealustojen päivittely ja aktiivinen paikalla olo sekä näkyminen vie yrittäjältä aikaa. Sitä aikaa milloin pitäisi tehdä joko niitä töitä mistä yrittäjä saa sen varsinaisen elantonsa tai sitten sitä aikaa milloin ladataan akkuja. Pahimpina ajanhaaskaajina facebook ja instagram. Ei siksi että päivityksen laitto olisi jotenkin hankalaa tai erityisen aikaavievää, vaan siksi että pelkkä uusi teksti tai kuva sivulla ei riitä. Molemmissa näkyvyys toisten ihmisten seinällä tai feedissä perustuu siihen että sinulla on paljon seuraajia sekä päivitystesi tykkäyksiä. Kumpikin käyttää suosituimmuus metodia. Eli mitä suositumpi olet, sitä enemmän saat näkyvyyttä.

Viimeisimmät vai suosituimmat?
Miten tämä sitten näkyy? Oletko huomannut facebook seinälläsi että samat, vanhat päivitykset toistuvat turhan usein (nousevat pinnalle), samalla kun osa kavereistasi tai tykkäämistäsi tahoista tuntuu häipyneen kokonaan? Se johtuu siitä että oletuksena seinälläsi näkyy aina suosituimmat julkaisut. Ja vaikka osaisitkin vaihtaa viimeisimmät, face vaihtaa sen säännöllisin väliajoin takaisin suosittuihin. Lisäksi face opettelee käyttäytymistäsi. Sen kaverin tai tahon julkaisut mitä tykkäät, jaat tai kommentoit, näytetään lisää seinälläsi kun taas kaverin joka ei oikein koskaan kirjoita mitään, sitä yhtä ainutta vahingossa rustattua tekstiä ei näytetä sitten kun se sinne ilmestyy. Facebookin mielestä kaikkein suosituimmat = mikä sinua kiinnostaa. Lisäksi face näyttää tietysti mainoksia. Jos tykkäät yhdestä uutisesta tai yrityksestä, face näyttää sinulle samankaltaisia toisten tahojen sponsoroituja mainoksia. Ja sitten tietysti ne julkaisut joissa joku sinun kaverisi on tykännyt jonkun sellaisen henkilön julkaisusta josta et ole koskaan kuullutkaan. Tuo tykkäys näkyy seinälläsi jos tällä tykätyllä julkaisijalla on asetukset sellaiset että hänen julkaisunsa näkyvät kaverien kavereille tai sitten kaikille. Instagram käyttää omalla "seinällään" samantyyppistä suosituimmuuteen perustuvaa valikoivaa seuraamiesi tahojen kuvien näyttöä.

Katso ensin vai oletus?
Tottakai oletusasetuksia pystyy säätämään itselleen sopivaksi, mutta älyttömäksi koko jutun tekee se että varsinkin facebook tuo uusia määritelmiä ja kiusoja käyttäjilleen kokoajan lisää. Onhan tuo tietysti osin ymmärrettävää, koska facebook toimii mainosrahoilla, mutta kannattaa tiedostaa se että jos luulit saavasi tasaisen kattavan läpileikkauksen kavereidesi ja tykkäämiesi tahojen julkaisuista, olet väärässä. Jos päivitys ei ole tullut sinulle asti, ei se välttämättä silti tarkoita sitä ettei seuraamasi taho olisi tehnyt julkaisua. Ja jos haluat pysyä kokoajan mukana uusissa käänteissä, ole valmis kuluttamaan monta tuntia facen asetusten viidakossa löytääksesi juuri sen tärkeän laatikon missä pitäisi olla ruksi, jotta asiat ovat niin kuin sinä haluat, ei niinkuin sinua ohjaileva suuryritys haluaa.

Minä en ala.
Minä en suostu!
Pillipiipari saa mennä menojaan, minä jään tähän.

Mieheni hankki silloin joskus älypuhelimen ennen minua ja kuuntelin ihan riittävästi sitä sadattelua kun mieheni puhelin piippasi siksi että kaveri A kommentoi tuntematon X:n eläinvideota, kaveri B söi pihvin, kaveri C kutsui mukaan johonkin maatilapeliin, kaveri B joi olutta, kaveri D tykkäsi ja jakoi yritys Y:n "tykkää ja jaa voit voittaa" -julkaisun, kaveri B:n muija kommentoi fb-kirppiksen julkaisua: "av, yv, kysyn mieheltä, lähetin viestiä, mitkä mitat" kaveri B:n todetessa ettei hankita meille, yritys E:n sponssaaman mainoksen kysellessä kulutustottumuksia, kaveri B avasi toisenkin oluen ja yritys F:n ilmoittaessa kuinka seinälläsi on näin ja näin monta uutta julkaisua, haluatko nähdä aktiviteetin ja oletko huomannut tulevat tapahtumat sekä syntymäpäivät. Joka ainoan piippauksen jälkeen mieheni kävi etsimässä taas jotain uutta asetusta mistä sovelluksen saisi hiljaiseksi. Onnistui kyllä siinä lopulta, mutta ei se helppoa ollut. Sivustakatsojallekaan.

Puolet ilmoituksista on fb:n keksimiä.

En ole koskaan ladannut puhelimeeni facebook appista. Jos yrityksen palveluissa tapahtuvien äkillisten muutosten vuoksi on tarpeellista päivittää fb-sivuja muun kuin kotikoneen kautta, menen puhelimella selaimen kautta facebookkiin, kirjoitan nopeasti sen mitä aioinkin ja kirjaudun mahdollisimman pian päivityksen jälkeen ulos. Fb ei ole puhelimessani auki eikä huutele tai lähetä ilmoituksia.


Ei push viesteille!
Tästä nää saa pois.
Minulle ei huutele instagram eikä pinterest. Jos kumpaan tahansa on tullut seuraaja, kommentti tai tykkäys, huomaan sen seuraavalla kerralla kun avaan kyseisen appiksen. Ja jos en huomaakaan siksi että edellisestä käyntikerrasta on jo viikko tai kaksi, jolloin lista ilmoituksista on paisunut jo melkoiseksi, ajattelen ettei kenelläkään voi olla mitään kiireellistä sanottavaa näiden kautta. Sähköpostitkaan eivät aiheuta piipitystä puhelimessani, vaikka pystyn kyllä tarvittaessa lukemaan niitä puhelimellani.



Kiitos kaikille! :)
Ja anteeksi etten aina älyä tai ehdi.
Miten yrittäjän itsensä sitten saa kiinni?

Puhelimella ihan perinteisesti soittamalla. Tekstiviestit tulevat tietysti myös perille. Joskus kylläkin puhelin jää tuntien jälkeen äänettömälle jolloin viestiin vastaaminen jää seuraavaan päivään. Jos taas olen lomalla tai muuten vaan vapaalla, en kuljeta työpuhelinta mukanani, mutta vastaan toki viimeistään työn pariin palatessani kyselyihin.

Sähköpostilla. Työpäivinä, jos ei ole ihan hirveä kiire seuraavaan paikkaan, avaan pöytäkoneen yleensä vähintään kerran päivässä ja sähköpostiohjelma on se ensimmäinen automaattisesti käynnistyksen yhteydessä avautuva ohjelma.

Facebookissa. Tottakai yrittäjänä myönnän että joissain jutuissa on annettava periksi. On taivuttava tekemään asioita mistä ei yksityishenkilönä niin perusta ja mentävä sinne missä osa asiakkaistakin on. Vähintään kerran tai kaksi kertaa viikossa kurkkaan onko joku kysellyt neuvoja tai sitten kerron mitä LiikeImpulssille kuuluu. Missä mennään, mitä on tulossa tai onko jokin muuttunut.

Eli kyllä minä nyt kuitenkin ihan vähän alan, yrittäjänä. Yksityishenkilönä kitisen ja protestoin, yrittäjänä kitisen vähemmän ja protestoin ainoastaan silloin kun asia alkaa olla jo todella vakava. Aika kaukana tulevaisuudessa on LiikeImpulssin oma sometyöntekijä / puhelinvastaaja, joka reagoi kaikkeen aina ja heti, tuottaa laadukasta sisältöä riittävästi muttei liikaa ja pysyy somen muutoksissa välittömästi mukana. Siihen asti on tyytyminen toisinaan hyviin, toisinaan ei niin hyviin julkaisuihin, sekä toisinaan muutaman tunnin, ehkä jopa päivän vastausviiveeseen.

Osa somepaikoista sekä älypuhelin ovat todella hyviä viihdykkeitä tai apuvälineitä niin yrittäjälle kuin yksityisellekin. Varo kuitenkin ettei puhelin tai some hallitse elämääsi. Päivän ensimmäinen tai viimeinen teko ei saa olla fb:n tai instan tarkistaminen. Viesti millä tahansa laitteella voi olla kiva, mutta välillä sen ei niin kiireellisen asian voi sanoa ihan livenäkin. Ja toisinaan liika on liikaa. Tärkeät asiat hukkuvat jatkuvaan viestitulvaan, eikä älypuhelimen kautta puhuminen ole sama asia kuin sosiaalisuus ihan oikeiden ihmisten edessä.

Näe mikä vie aikaasi ja mikä antaa sitä lisää.
Näe mikä vaatii huomiotasi heti, mikä ei.
Näe mikä on tärkeää ja mikä ei.

-Katri

Kommentit