Vinkkien aarreaitta

Youtube. Ehdoton ykkönen edelleen listallani aina kun haen uusia ideoita tai muistuttelen itseäni vanhoista jutuista. Sieltä löytää lähes kaiken. Jos vain osaa etsiä.

Etsiminen voi välillä viedä tovin. Ja ennen kuin huomaakaan, on joutunut tuubilimboon ja eksynyt kissavideoihin. Mutta ennen kuin päätyy katselemaan kissaa ahtautumassa aina vain pienempään ja pienempään laatikkoon tai häätämässä alligaattoria, on toivottavasti löytänyt muutaman hyvän vinkkivideon. Löytö kannattaa ehdottomasti korvamerkitä. Kirjanmerkiksi selaimeen tai jos omaa youtubetilin, soittolistalle. Ettei käy niin kuin aina käy etsiessä sitä parasta videota: "Siinä oli taustalla sininen seinä ja joku nainen heilutti, eikun se oli lapsi... poikalapsi... eikun hentorakenteinen mies... nosteli jalkaa... nurmikolla taisi muuten olla se... sitä vois etsiä hakusanalla... liikunta video..."

Toinen hyvä paikka ideoiden jaon suhteen on Pinterest. Siellä voit perustaa useita omia tauluja, joihin voit kerätä kaikenlaisia vinkkejä tai sitten voit seurata jonkun muun perustamaa taulua ja katsoa kuinka uusia ideoita putkahtelee itsestään ihailtavaksesi. Edellyttäen tietysti että taulun perustaja on aktiivinen käyttäjä. Huonona puolena Pinterestissä on se että ilman sisäänkirjautumista selailu loppuu aina valitettavan lyhyeen.

Youtubeen ei onneksi tarvitse luoda tiliä voidakseen katsella videoita. Jos kuitenkin soittolistojen luontiominaisuuden vuoksi päättää ryhtyä rekisteröityneeksi käyttäjäksi, päätyy helposti samalla myös luomaan itselleen Google+ tilin. Nämä kun on ärsyttävästi linkitetty toisiinsa.

Koska Youtubeen on ehtinyt kertyä jo ympäri maailmaa videoita alalta kuin alalta sekä harrastelijoiden että ammattilaisten toimesta, ei välttämättä tarvitse jakaa omia videota lainkaan. Yksityishenkilönä tuubissa seikkaillessa voi pelkästään liittää soittolistalleen toisten videoita. Ja näitä soittolistoja voi jakaa eteenpäin.

Yrittäjälle Youtube on kuitenkin yksi somepaikka muiden joukossa minkä tarjoamat hyödyt kannattaa käyttää hyväksi. Liikunta-alalla havainnollistava kuva tai video on aina parempi vaihtoehto kuin pelkkä teksti. Mitä lyhyempi teksti, sen helpompi lukijan on ymmärtää se väärin ja mitä pidempi teksti, sitä harvempi lukee sen kokonaan. Tekstin lisäksi kannattaa siis harkita myös videoiden tekoa. Loppujen lopuksi kuitenkin kaikki someilmiöt ovat yrittäjälle mainospaikkoja. Niissä jaetaan tietoa, mutta samalla haetaan myös näkyvyyttä. Venytysvinkkejä on mahdoton keksiä enää uusia, mutta videon voi aina tehdä oman yrityksen persoonan mukaiseksi.


Jeffrey Philip Nelson - Better Memories
www.jamendo.com/track/1207168/better-memories
CC BY

Kommentit